23.06.2020 AKTUALIZACJA! -NAUCZANIE ONLINE -KSZTAŁCENIE SŁUCHU, RYTMIKA I AUDYCJE MUZYCZNE

Szanowni Państwo w związku z zaistniałą sytuacją zamieszczamy na naszej stronie materiały dydaktyczne do realizacji przedmiotów teoretycznych w domu. Prosimy o zapoznawanie się z zadanym materiałem oraz pobranie ewentualnych załączników. Materiały dotyczą danego tygodnia, więc celem aktualizacji prosimy o sprawdzanie naszej zakładki przynajmniej raz w tygodniu. Pozostajemy do dyspozycji.

Dyrekcja oraz nauczyciele PSM I st. im.W.Kilara w Olkuszu

Materiały dotyczą najbliższych zajęć wynikających z planów danych zajęć od 25.03.

KSZTAŁCENIE SŁUCHU – MGR JUSTYNA ROSÓŁ

Aktualizacja 15.05.2020

Aktualizacja 07.05.2020

Aktualizacja 28.04.2020

Aktualizacja 16.04.2020

Proszę uczniów o powtarzanie i utrwalanie przerobionych wiadomości teoretycznych z podręcznika „Kształcenie słuchu” –
kl. I do s.52, kl. II do s.50, kl. III do s.54 oraz:

– czytanie na głos dźwięków melodii literowo i solmizacją
– śpiewanie i granie w/w melodii na instrumencie klawiszowym lub cymbałkach
– klaskanie ćwiczeń rytmicznych
– uzupełnienie ewentualnych zaległości w zadaniach pisemnych

Justyna Rosół

KSZTAŁCENIE SŁUCHU – MRG DOROTA LISOWSKA

Aktualizacja 23.06.2020

Aktualizacja 04.06.2020

Aktualizacja 28.05.2020

Aktualizacja 22.05.2020

Aktualizacja 01.05.2020

Aktualizacja 21.04.2020

Aktualizacja 15.04.2020

Lekcja 7

Aktualizacja 06.04.2020

Aktualizacja 30.03.2020

Lekcja 3 i 4

AUDYCJE MUZYCZNE – MGR WOJCIECH TABOREK


Informacje dla uczniów odnośnie lekcji i tematów

1. Tematy lekcji zrealizowane do dnia 11.03.2020 są dostępne w dzienniku elektronicznym, materiały podałem na lekcji,

2. Pracując zdalnie korzystamy ze strony http://www.muzykotekaszkolna.pl.

3. Zestawienie nowych tematów i linki do tematów opracowane przeze mnie będą dostępne  na stronie internetowej szkoły,

4. Bardzo proszę czytać i słuchać ze zrozumieniem oraz nastawieniem na zapamiętanie wiadomości,

5. W celu zachowania, powtórzenia i utrwalenia wiadomości bardzo proszę pobrać pliki PDF dotyczące lekcji i umieścić w teczkach przedmiotowych,

6. Można korzystać z linków pomocniczych i podanych w tekście tagów, a także z innych dostępnych w domu źródeł,

7. Można dzwonić na tel. 32 6432761 lub przesłać zapytanie na mail wojciech.taborek59@gmail.com

Wojciech Taborek

Aktualizacja 17.06.2020

Aktualizacja 10.06.2020

Aktualizacja 03.06.2020

Aktualizacja 27.05.2020

Aktualizacja 19.05.2020

Aktualizacja 13.05.2020

Aktualizacja 04.05.2020

Aktualizacja 29.04.2020

Aktualizacja 19.04.2020

Aktualizacja 14.04.2020

Klasa V grupa II (B) cykl 6 letni

Środa 15 kwietnia 2020

TEMAT: Muzyka instrumentalna epoki baroku. Wiadomości ogólne oraz formy związane

z różnymi obszarami geograficznymi Europy.

  1. Muzyka we Włoszech

– A. Corelli – skrzypcowa

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/corelli-arcangelo-1653-1713/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/arcangelo-corelli-concerto-grosso-c-dur-op-6-nr-10/

– A. Vivaldi – Fagot, skrzypce, flet, mandolina, wiolonczela

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/antonio-vivaldi-koncert-e-moll-na-fagot/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/vivaldi-antonio-1678-1741/

– B. Marcello obój

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/alessandro-marcello-koncert-obojowy-d-moll/

  1. Muzyka na instrumenty klawiszowe – Niemcy

               J.S. Bach – organy, klawesyn (fortepian)            

Toccata i fuga d-moll

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/johann-sebastian-bach-toccata-i-fuga-d-moll/

Toccata e-moll

ZADANIE

Napisz krótką notatkę jakie utwory instrumentalne, na jakie instrumenty i w jakich krajach komponowali przedstawiciele epoki baroku.

Dla chętnych : 1.znajdź kto był znanym organmistrzem (budowniczym organów), przyjaciel J.S. Bacha i zaznajomił Bacha z mechaniką fortepianu, 2. Podaj nazwisko wybitnego włoskiego lutnika z okresu Baroku, pochodzącego z Cremony

Notatkę proszę przesłać na mój adres e-mail

wojciech.taborek59@gmail.com, kto nie ma takiej możliwości proszę o telefon 32 6432761.

Środa, 22 kwietnia 2020

TEMAT: Cykliczne formy zespołowe muzyki baroku – koncert solowy i concerto grosso

  1. Vivaldi

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/antonio-vivaldi-cztery-pory-roku-koncert-e-dur-wiosna-op-8-rv-269/

G.F. Haendel

Concerto grosso F-dur – orkiestra smyczkowa

J.S. Bach Koncert brandenburskie

II koncert brandenburski F-dur orkiestra kameralna ( z instrumentami dętymi )

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/johann-sebastian-bach-ii-koncert-brandenburski-f-dur-bwv-1047/

I koncert brandenburski F-dur – orkiestra kameralna (z instrumentami dętymi)

ZADANIE

Po wysłuchaniu utworów

Napisz notatkę na czym polega zasada koncertowania w koncercie solowym i w concerto grosso.

Notatkę proszę przesłać na mój adres e-mail

wojciech.taborek59@gmail.com, kto nie ma takiej możliwości proszę o telefon 32 6432761.

KLASA IV grupa II (B) cykl 6 letni

Wiadomości o instrumentach c.d. – historia, budowa, możliwości brzmieniowe i techniczne, przykłady muzyczne

Materiały do zajęć z dnia 08 kwietnia 2020 środa

TEMAT: Harfa

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/harfa/

H. Berlioz Symfonia fantastyczna cz. II od 13:40

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/hector-berlioz-symfonia-fantastyczna/

P. Czajkowski – Dziadek do orzechów

Wstęp do Walc kwiatów od 16:25

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/piotr-czajkowski-suita-z-baletu-dziadek-do-orzechow-op-71-a/

W.A. Mozart – Koncert na flet, harfę i orkiestrę

Po wstępie orkiestry od 1:25

Środa 15 kwietnia 2020

TEMAT: Klawesyn

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/klawesyn-orkiestrownik/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/barokowe-instrumenty-od-podstaw-prezentacja-klawesynow-muzykoteka/

Poszukajcie i posłuchajcie :

Klawesyniści francuscy

J.Ph. Rameau – Tambourin – Tamburyn

J. Ph. Rameau – La poule – Kura

C. Daquin – Le coucou Kukułka https://www.youtube.com/watch?v=V3HN9V1C8jE

ZADANIE :

Jak kompozytor przestawia/obrazuje za pomocą klawesynu tytuł utworu – jakich środków używa?

Odpowiedzi proszę przesłać na mój adres e-mail

wojciech.taborek59@gmail.com, kto nie ma takiej możliwości proszę o telefon 32 6432761.

Środa 22 kwietnia 2020

TEMAT: Fortepian

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/fortepian/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/domenico-scarlatti-sonata-d-moll-l-413/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/wolfgang-amadeusz-mozart-sonata-a-dur-kv-331/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/ludwig-van-beethoven-sonata-c-moll-op-13-patetyczna

KLASA IV cykl 4 letni i KLASA VI cykl 6 letni, grupa II (B)

16 kwietnia

TEMAT:

Henryk Wieniawski – przedstawiciel polskiej muzyki skrzypcowej II połowy XIX wieku

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/wieniawski-henryk-1835-1880/

ZADANIE

Odpowiedz na pytania:

  1. Jak się nazywa utwór który Wieniawski skomponował dla swojej przyszłej żony?
  2. Dlaczego Wieniawskiego nazywamy „Chopinem skrzypiec”?

Odpowiedzi proszę kierować na mój adres e-mail

wojciech.taborek59@gmail.com, kto nie ma takiej możliwości proszę o telefon  32 6432761.

23 kwietnia 2020

TEMAT:

Czeska szkoła narodowa – Bedrich Smetana

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/smetana-bedrich-1824-1884/

ZADANIE

Odpowiedz na pytanie:

Jaką działalność oprócz kompozytorskiej prowadził B. Smetana w Pradze?

Odpowiedzi proszę kierować na mój adres Gmail

wojciech.taborek59@gmail.com, kto nie ma takiej możliwości proszę o telefon  32 6432761.

Posłuchaj:

Poemat symfoniczny Wełtawa

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/bedrich-smetana-weltawa/

Polka z opery komicznej Sprzedana narzeczona

Furiant z opery komicznej Sprzedana narzeczona

Aktualizacja 27.03.2020

Cykl IV letni klasa II grupa I
Altówka
historia, budowa, możliwości brzmieniowe, możliwości techniczne, przykłady muzyczne
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/altowka/


Uzupełnienia do lekcji:

Cykl VI letni, klasa V oraz Cykl IV letni, klasa III

KANTATA

Kantata o kawie nr 211

https://www.youtube.com/watch?v=gzX2LBfVcUg&list=RDgzX2LBfVcUg&start_radio=1&t=7


Kantata 80   ostatni chór tj. od 14:50 do końcahttps://www.youtube.com/watch?v=l6dPv7W80yk

Preludium chorałowe całość

https://www.youtube.com/watch?v=WvweJ1lLcZc

Kantata 140   aria od 15:20 do 16:08

https://www.google.com/search?q=Bach+Kantata+nr+140&oq=Bach+Kantata+nr+140&aqs=chrome..69i57.9459j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

CYKL 6-LETNI

KL. IV

GRUPA I

TEMAT: gitara, klawesyn

  • historia
  • budowa
  • możliwości brzmieniowe i techniczne
  • przykłady muzyczne

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/gitara/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/joaquin-rodrigo-concierto-de-aranjuez/

historia

budowa

możliwości brzmieniowe i techniczne

przykłady muzyczne

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/klawesyn/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/klawesyn-orkiestrownik/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/barokowe-instrumenty-od-podstaw-prezentacja-klawesynow-muzykoteka/

Grupa II

TEMAT: kontrabas, gitara

  • historia
  • budowa
  • możliwości brzmieniowe i techniczne
  • przykłady muzyczne  

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/kontrabas/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/kontrabas-orkiestrownik/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/camille-saint-saens-karnawal-zwierzat/  – od 5:25 do 7:00

  • historia
  • budowa
  • możliwości brzmieniowe i techniczne
  • przykłady muzyczne

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/gitara/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/joaquin-rodrigo-concierto-de-aranjuez/

KL. V

GRUPA I i II

TEMAT: Claudio Monteverdi – życie i twórczość, pasja, oratorium, kantata

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiecej-o-muzyce/opera-i-oratorium-w-pigulce/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/monteverdi-claudio-1567-1643/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/pasja/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/johann-sebastian-bach-pasja-wg-sw-mateusza-bwv-244-cz-1-kommt-ihr-tochter-helft-mir-klagen/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/muzyka-wokalno-instrumentalna/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/oratorium/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/georg-friedrich-handel-mesjasz-hwv-56-alleluja/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/kantata/

KLASA VI

TEMAT: St. Moniuszko, życie i twórczość.

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/moniuszko-stanislaw-1819-1872/

pieśni

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/stanislaw-moniuszko-dziad-i-baba/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/stanislaw-moniuszko-przasniczka/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-muzyce/stanislaw-moniuszko-zlota-rybka-muzykoteka/

opery

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/stanislaw-moniuszko-mazur-z-opery-halka/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/stanislaw-moniuszko-mazur-z-opery-straszny-dwor-1/

CYKL 4-LETNI

KL. II

GRUPA I

TEMAT: Wiolonczela i kontrabas. Instrumenty strunowe smyczkowe – ciąg dalszy. 

  • Historia instrumentów
  • Budowa 
  • Możliwości brzmieniowe i techniczne
  • Przykłady muzyczne

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/wiolonczela/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/wiolonczela-orkiestrownik/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/kontrabas/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/kontrabas-orkiestrownik/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/camille-saint-saens-karnawal-zwierzat/  – od 5:25 do 7:00 

DODATKOWO: 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/sonata-a-dur-nr-6-luigi-boccherini/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/koncert-wiolonczelowy-a-moll-op-129-robert-schumann/

GRUPA II

TEMAT: Klawesyn i fortepian

historia

budowa

możliwości brzmieniowe i techniczne

przykłady muzyczne

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/klawesyn/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/klawesyn-orkiestrownik/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/barokowe-instrumenty-od-podstaw-prezentacja-klawesynow-muzykoteka/

historia

budowa

możliwości techniczne

możliwości brzmieniowe

przykłady muzyczne

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/fortepian/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/domenico-scarlatti-sonata-d-moll-l-413/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/wolfgang-amadeusz-mozart-sonata-a-dur-kv-331/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/ludwig-van-beethoven-sonata-c-moll-op-13-patetyczna/

KLASA III

TEMAT: Oratorium

                Kantata

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/muzyka-wokalno-instrumentalna/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/oratorium/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/georg-friedrich-handel-mesjasz-hwv-56-alleluja/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/kantata/

KLASA IV

TEMAT: St. Moniuszko, życie i twórczość.

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/moniuszko-stanislaw-1819-1872/

pieśni

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/stanislaw-moniuszko-dziad-i-baba/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/stanislaw-moniuszko-przasniczka/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-muzyce/stanislaw-moniuszko-zlota-rybka-muzykoteka/

opery

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/stanislaw-moniuszko-mazur-z-opery-halka/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/stanislaw-moniuszko-mazur-z-opery-straszny-dwor-1/

Rozmiar czcionki
KONTRAST