Szanowni Państwo w związku z zaistniałą sytuacją zamieszczamy na naszej stronie materiały dydaktyczne do realizacji przedmiotów teoretycznych w domu. Prosimy o zapoznawanie się z zadanym materiałem oraz pobranie ewentualnych załączników. Materiały dotyczą danego tygodnia, więc celem aktualizacji prosimy o sprawdzanie naszej zakładki przynajmniej raz w tygodniu. Pozostajemy do dyspozycji.
Dyrekcja oraz nauczyciele PSM I st. im.W.Kilara w Olkuszu
Materiały dotyczą najbliższych zajęć wynikających z planów danych zajęć od 25.03.
KSZTAŁCENIE SŁUCHU – MGR JUSTYNA ROSÓŁ
Aktualizacja 15.05.2020
Aktualizacja 07.05.2020
Aktualizacja 28.04.2020
Aktualizacja 16.04.2020
Proszę uczniów o powtarzanie i utrwalanie przerobionych wiadomości teoretycznych z podręcznika „Kształcenie słuchu” –
kl. I do s.52, kl. II do s.50, kl. III do s.54 oraz:
– czytanie na głos dźwięków melodii literowo i solmizacją
– śpiewanie i granie w/w melodii na instrumencie klawiszowym lub cymbałkach
– klaskanie ćwiczeń rytmicznych
– uzupełnienie ewentualnych zaległości w zadaniach pisemnych
Justyna Rosół
KSZTAŁCENIE SŁUCHU – MRG DOROTA LISOWSKA
Aktualizacja 23.06.2020
Aktualizacja 04.06.2020
Aktualizacja 28.05.2020
Aktualizacja 22.05.2020
Aktualizacja 01.05.2020
Aktualizacja 21.04.2020
Aktualizacja 15.04.2020
Lekcja 7
Aktualizacja 06.04.2020
Aktualizacja 30.03.2020
Lekcja 3 i 4
AUDYCJE MUZYCZNE – MGR WOJCIECH TABOREK
Informacje dla uczniów odnośnie lekcji i tematów
1. Tematy lekcji zrealizowane do dnia 11.03.2020 są dostępne w dzienniku elektronicznym, materiały podałem na lekcji,
2. Pracując zdalnie korzystamy ze strony http://www.muzykotekaszkolna.pl.
3. Zestawienie nowych tematów i linki do tematów opracowane przeze mnie będą dostępne na stronie internetowej szkoły,
4. Bardzo proszę czytać i słuchać ze zrozumieniem oraz nastawieniem na zapamiętanie wiadomości,
5. W celu zachowania, powtórzenia i utrwalenia wiadomości bardzo proszę pobrać pliki PDF dotyczące lekcji i umieścić w teczkach przedmiotowych,
6. Można korzystać z linków pomocniczych i podanych w tekście tagów, a także z innych dostępnych w domu źródeł,
7. Można dzwonić na tel. 32 6432761 lub przesłać zapytanie na mail wojciech.taborek59@gmail.com
Wojciech Taborek
Aktualizacja 17.06.2020
Aktualizacja 10.06.2020
Aktualizacja 03.06.2020
Aktualizacja 27.05.2020
Aktualizacja 19.05.2020
Aktualizacja 13.05.2020
Aktualizacja 04.05.2020
Aktualizacja 29.04.2020
Aktualizacja 19.04.2020
Aktualizacja 14.04.2020
Klasa V grupa II (B) cykl 6 letni
Środa 15 kwietnia 2020
TEMAT: Muzyka instrumentalna epoki baroku. Wiadomości ogólne oraz formy związane
z różnymi obszarami geograficznymi Europy.
- Muzyka we Włoszech
– A. Corelli – skrzypcowa
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/corelli-arcangelo-1653-1713/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/arcangelo-corelli-concerto-grosso-c-dur-op-6-nr-10/
– A. Vivaldi – Fagot, skrzypce, flet, mandolina, wiolonczela
http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/antonio-vivaldi-koncert-e-moll-na-fagot/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/vivaldi-antonio-1678-1741/
– B. Marcello obój
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/alessandro-marcello-koncert-obojowy-d-moll/
- Muzyka na instrumenty klawiszowe – Niemcy
J.S. Bach – organy, klawesyn (fortepian)
Toccata i fuga d-moll
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/johann-sebastian-bach-toccata-i-fuga-d-moll/
Toccata e-moll
ZADANIE
Napisz krótką notatkę jakie utwory instrumentalne, na jakie instrumenty i w jakich krajach komponowali przedstawiciele epoki baroku.
Dla chętnych : 1.znajdź kto był znanym organmistrzem (budowniczym organów), przyjaciel J.S. Bacha i zaznajomił Bacha z mechaniką fortepianu, 2. Podaj nazwisko wybitnego włoskiego lutnika z okresu Baroku, pochodzącego z Cremony
Notatkę proszę przesłać na mój adres e-mail
wojciech.taborek59@gmail.com, kto nie ma takiej możliwości proszę o telefon 32 6432761.
Środa, 22 kwietnia 2020
TEMAT: Cykliczne formy zespołowe muzyki baroku – koncert solowy i concerto grosso
- Vivaldi
G.F. Haendel
Concerto grosso F-dur – orkiestra smyczkowa
J.S. Bach Koncert brandenburskie
II koncert brandenburski F-dur orkiestra kameralna ( z instrumentami dętymi )
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/johann-sebastian-bach-ii-koncert-brandenburski-f-dur-bwv-1047/
I koncert brandenburski F-dur – orkiestra kameralna (z instrumentami dętymi)
ZADANIE
Po wysłuchaniu utworów
Napisz notatkę na czym polega zasada koncertowania w koncercie solowym i w concerto grosso.
Notatkę proszę przesłać na mój adres e-mail
wojciech.taborek59@gmail.com, kto nie ma takiej możliwości proszę o telefon 32 6432761.
KLASA IV grupa II (B) cykl 6 letni
Wiadomości o instrumentach c.d. – historia, budowa, możliwości brzmieniowe i techniczne, przykłady muzyczne
Materiały do zajęć z dnia 08 kwietnia 2020 środa
TEMAT: Harfa
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/harfa/
H. Berlioz Symfonia fantastyczna cz. II od 13:40
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/hector-berlioz-symfonia-fantastyczna/
P. Czajkowski – Dziadek do orzechów
Wstęp do Walc kwiatów od 16:25
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/piotr-czajkowski-suita-z-baletu-dziadek-do-orzechow-op-71-a/
W.A. Mozart – Koncert na flet, harfę i orkiestrę
Po wstępie orkiestry od 1:25
Środa 15 kwietnia 2020
TEMAT: Klawesyn
http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/klawesyn-orkiestrownik/
Poszukajcie i posłuchajcie :
Klawesyniści francuscy
J.Ph. Rameau – Tambourin – Tamburyn
J. Ph. Rameau – La poule – Kura
C. Daquin – Le coucou Kukułka https://www.youtube.com/watch?v=V3HN9V1C8jE
ZADANIE :
Jak kompozytor przestawia/obrazuje za pomocą klawesynu tytuł utworu – jakich środków używa?
Odpowiedzi proszę przesłać na mój adres e-mail
wojciech.taborek59@gmail.com, kto nie ma takiej możliwości proszę o telefon 32 6432761.
Środa 22 kwietnia 2020
TEMAT: Fortepian
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/fortepian/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/domenico-scarlatti-sonata-d-moll-l-413/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/wolfgang-amadeusz-mozart-sonata-a-dur-kv-331/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/ludwig-van-beethoven-sonata-c-moll-op-13-patetyczna
KLASA IV cykl 4 letni i KLASA VI cykl 6 letni, grupa II (B)
16 kwietnia
TEMAT:
Henryk Wieniawski – przedstawiciel polskiej muzyki skrzypcowej II połowy XIX wieku
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/wieniawski-henryk-1835-1880/
ZADANIE
Odpowiedz na pytania:
- Jak się nazywa utwór który Wieniawski skomponował dla swojej przyszłej żony?
- Dlaczego Wieniawskiego nazywamy „Chopinem skrzypiec”?
Odpowiedzi proszę kierować na mój adres e-mail
wojciech.taborek59@gmail.com, kto nie ma takiej możliwości proszę o telefon 32 6432761.
23 kwietnia 2020
TEMAT:
Czeska szkoła narodowa – Bedrich Smetana
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/smetana-bedrich-1824-1884/
ZADANIE
Odpowiedz na pytanie:
Jaką działalność oprócz kompozytorskiej prowadził B. Smetana w Pradze?
Odpowiedzi proszę kierować na mój adres Gmail
wojciech.taborek59@gmail.com, kto nie ma takiej możliwości proszę o telefon 32 6432761.
Posłuchaj:
Poemat symfoniczny Wełtawa
http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/bedrich-smetana-weltawa/
Polka z opery komicznej Sprzedana narzeczona
Furiant z opery komicznej Sprzedana narzeczona
Aktualizacja 27.03.2020
Cykl IV letni klasa II grupa I
Altówka
historia, budowa, możliwości brzmieniowe, możliwości techniczne, przykłady muzyczne
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/altowka/
Uzupełnienia do lekcji:
Cykl VI letni, klasa V oraz Cykl IV letni, klasa III
KANTATA
Kantata o kawie nr 211
https://www.youtube.com/watch?v=gzX2LBfVcUg&list=RDgzX2LBfVcUg&start_radio=1&t=7
Kantata 80 ostatni chór tj. od 14:50 do końcahttps://www.youtube.com/watch?v=l6dPv7W80yk
Preludium chorałowe całość
https://www.youtube.com/watch?v=WvweJ1lLcZc
Kantata 140 aria od 15:20 do 16:08
CYKL 6-LETNI
KL. IV
GRUPA I
TEMAT: gitara, klawesyn
- historia
- budowa
- możliwości brzmieniowe i techniczne
- przykłady muzyczne
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/gitara/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/joaquin-rodrigo-concierto-de-aranjuez/
historia
budowa
możliwości brzmieniowe i techniczne
przykłady muzyczne
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/klawesyn/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/klawesyn-orkiestrownik/
Grupa II
TEMAT: kontrabas, gitara
- historia
- budowa
- możliwości brzmieniowe i techniczne
- przykłady muzyczne
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/kontrabas/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/kontrabas-orkiestrownik/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/camille-saint-saens-karnawal-zwierzat/ – od 5:25 do 7:00
- historia
- budowa
- możliwości brzmieniowe i techniczne
- przykłady muzyczne
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/gitara/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/joaquin-rodrigo-concierto-de-aranjuez/
KL. V
GRUPA I i II
TEMAT: Claudio Monteverdi – życie i twórczość, pasja, oratorium, kantata
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiecej-o-muzyce/opera-i-oratorium-w-pigulce/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/monteverdi-claudio-1567-1643/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/pasja/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/muzyka-wokalno-instrumentalna/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/oratorium/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/georg-friedrich-handel-mesjasz-hwv-56-alleluja/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/kantata/
KLASA VI
TEMAT: St. Moniuszko, życie i twórczość.
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/moniuszko-stanislaw-1819-1872/
pieśni
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/stanislaw-moniuszko-dziad-i-baba/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/stanislaw-moniuszko-przasniczka/
opery
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/stanislaw-moniuszko-mazur-z-opery-halka/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/stanislaw-moniuszko-mazur-z-opery-straszny-dwor-1/
CYKL 4-LETNI
KL. II
GRUPA I
TEMAT: Wiolonczela i kontrabas. Instrumenty strunowe smyczkowe – ciąg dalszy.
- Historia instrumentów
- Budowa
- Możliwości brzmieniowe i techniczne
- Przykłady muzyczne
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/wiolonczela/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/wiolonczela-orkiestrownik/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/kontrabas/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/kontrabas-orkiestrownik/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/camille-saint-saens-karnawal-zwierzat/ – od 5:25 do 7:00
DODATKOWO:
http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/sonata-a-dur-nr-6-luigi-boccherini/
GRUPA II
TEMAT: Klawesyn i fortepian
historia
budowa
możliwości brzmieniowe i techniczne
przykłady muzyczne
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/klawesyn/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/klawesyn-orkiestrownik/
historia
budowa
możliwości techniczne
możliwości brzmieniowe
przykłady muzyczne
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/fortepian/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/domenico-scarlatti-sonata-d-moll-l-413/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/wolfgang-amadeusz-mozart-sonata-a-dur-kv-331/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/ludwig-van-beethoven-sonata-c-moll-op-13-patetyczna/
KLASA III
TEMAT: Oratorium
Kantata
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/muzyka-wokalno-instrumentalna/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/oratorium/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/georg-friedrich-handel-mesjasz-hwv-56-alleluja/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/kantata/
KLASA IV
TEMAT: St. Moniuszko, życie i twórczość.
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/moniuszko-stanislaw-1819-1872/
pieśni
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/stanislaw-moniuszko-dziad-i-baba/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/stanislaw-moniuszko-przasniczka/
opery
http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/stanislaw-moniuszko-mazur-z-opery-halka/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/stanislaw-moniuszko-mazur-z-opery-straszny-dwor-1/